Szukaj Pokaż menu
Witaj nieznajomy(a) zaloguj się lub dołącz do nas
…NIECODZIENNIK SATYRYCZNO-PROWOKUJĄCY

Forum > Grajdołek Mistrzów > Historia mapy de_dust2 (krótka)
Shameus
Shameus - Superbojownik · 8 lat temu
(prowadzę sobie takie coś, co nazywam ProjektNostalgia - mam serwery dla starych modów, tych darmowych, i piszę od czasu do czasu o starych grach dla ludzi z mojego przedziału wiekowego, co chcą czasami wrócić do gry-owej przeszłości).

Historia

Mapa de_dust 2 jest najbardziej rozpoznawalną ze wszystkich map w grach FPS osadzonych w realiach taktycznych, do tego stopnia że nawet nie trzeba wspominać, z której gry się wywodzi. Counter-Strike, którego marka w sierpniu będzie obchodzić 17-te urodziny, dał życie wielu świetnym planszom do rozgrywki wieloosobowej, jednak „de_dust2” stała się kultowa i najchętniej grywana na serwerach całego świata.

Wzorem graficznym dla „de_dust2” była oczywiście „de_dust” z tej samej gry, stworzony w wersji Counter-Strike beta 4.0 w maju 1999 roku. Jej twórcą był, wówczas szesnastoletni, Dave „DaveJ” Johnson, jednak pierwowzór stanowiła „de_cbble”, stworzona także przez Dave’a.
Przyglądając się obu mapom, widać bardzo duże podobieństwa. DaveJ chciał zadowolić graczy prostą planszą, pozbawionej konieczności używania gogli NV, skradania się wentylatorami, otwierania drzwi czy prowadzenia męczących zakładników. W pierwotnej wersji mapa nosiła nazwę „de_dust 3” (zgodnie z zasadą, że sequele nie wychodzą), jednak Jess Cliffe przekonał Johnsona, aby nazwać ją zgodnie z numeracją.

Mapa debiutowała wraz z wersją Counter-Strike 1.1, 3-go marca 2001 roku. Początkowo nie cieszyła się popularnością; wystarczy wspomnieć, iż wielu graczy „weteranów” wciąż uważało „de_dust” za jedyną właściwą wersję, dlatego też administratorzy (nawet na polskich serwerach) często ją usuwali z listy map. Jednym z powodów było – uznawane wtedy za niepotrzebne novum – odsłonięcie punktów startowych, gdzie gracze obu drużyn, na przykład kupujący wolno albo uczący się, byli narażeni na atak z flanki przez doświadczonych przeciwników (trzeba wspomnieć, że wtedy 90% populacji serwerów stanowili nowicjusze, dla których ukrycie się w głębi bazy, przykładowo na cs_siege, de_dust, cs_militia, stanowiło podstawę rozgrywki, a szybkie kupowanie stanowiło rzadkość).

Jednak w ciągu kilku miesięcy od debiutu „de_dust 2” zaskarbił sobie grono fanów, a rozwijający swoje umiejętności gracze coraz chętniej szukali fragów właśnie na tej planszy. Powodów było kilka.

Sukces

Pierwszą cegiełką sukcesu tej mapy była prostota, którą kierował się DaveJ. W raczkujących modach „taktycznych”, takich jak Urban Terror, Infiltration, Strike-Force czy Tactical Ops, twórcy nastawiali się na odtworzenie jak największego realizmu poprzez dodawanie wielu przejść, drzwi, zakamarków, świateł, beczek oraz innych detali, mających odwzorować realny świat. Niejednokrotnie mapy w ten sposób stworzone wyglądały źle (przez znikome zdolności kart graficznych i samych silników gier, na których bazowały) ale także powodowały zagubienie graczy w labiryncie dróg. DaveJ postawił skupić się na czystej wymianie ognia w scenerii wtedy popularnej (właśnie trwała kolejna wojna w Iraku), bez zbędnych udziwnień odciągających walczących od strzelania.

Drugą cegiełką jest umożliwienie graczowi odgrywania roli wedle uznania. Mapa nie ogranicza się do samego CQB, ani pojedynku snajperów, lecz daje swobodę wyboru między każdą klasą, przez co każdy znajdzie coś dla siebie wedle własnych umiejętności.



Trzecim ogniwem sukcesu jest zasada „trzech dróg” – najbardziej skuteczny (przez wiele lat) system, umożliwiający graczom dotarcie do celu trzema drogami. Pytany w wywiadzie z 2010 roku o sukces tej mapy, Dave Johnson odpowiedział, że nie wie co za nim stoi. Bardzo wielu twórców tak odpowiada, jednak analiza kilkudziesięciu plansz wykonanych do modów taktycznych pokazuje, że „przypadkowy” system „trzech dróg” stoi za sukcesem najlepszych i najbardziej znanych map. Pozwala on graczowi wybrać jedną drogę, a w przypadku napotkania oporu, zmienić plan i wykorzystać kolejną opcję, łączącą tę pierwszą z drugą lub trzecią – w ten sposób gracz nie jest osaczony i pozbawiony szans, bez względu na posiadaną broń.

Ostatnim elementem fenomenu, jest możliwość jaką daje „de_dust 2” podczas rozgrywki klanowej, gdzie 3 czy 4 graczy bez problemu może rywalizować ze sobą, dzieląc mapę na dwie części (cel „A” lub „B”), a także dla większych wojen, gdzie oba cele mogą być bronione w taktyczny sposób.

Połączenie tych czterech składników otworzyło dla Counter-Strike nowy rozdział, a dla wielu gier mapa ta stała się wyznacznikiem jakości.

Ciekawostki

- Pierwotnie mapa nosiła nazwę „de_dust 3”
- Powstało wiele serwerów grających tylko tę mapę
- Uznana za najlepszą mapę w Counter-Strike w każdej edycji tej gry
- Została odtworzona przez amatorów w większości innych modów taktycznych
- Choć wydaje się prosta konstrukcyjnie, składa się z ponad 560 brył (nie wliczając skrzynek czy drzwi albo detali otoczenia!)
- prefix de_ jest oznaczeniem kodowym trybu rozgrywki i stanowi skrót od pełnego rozwinięcia, czyli „defuse”. Pozostałe rodzaje rozgrywek to: as (assassination -zabicie), es (escape – ucieczka,nieużywana od wersji 1.0 w Counter-Strike), cs (counter-strike – dwojako, albo kontruderzenie lub odbicie zakładników).

de_dust na przestrzeni lat...

2001:



2004:


2012:



--
I am the law!

Stalowy
Stalowy - Bojownik · 8 lat temu
Jedyna mapa, na której jestem w stanie grać

--
Pół żartem, pół litra. Jeśli szukasz czegoś mądrego, to nie szukaj w tym poście.
Student WPiA - Wydziału Pijaństwa i Alkoholizmu

BeMyPenguin
BeMyPenguin - Superbojowniczka · 8 lat temu
Nigdy nie lubiłam tej mapy. Pewnie dlatego, że na prawie każdym serwerze grano ją do porzygu.

--
Każdy znaleźć lub kupić chce swój pieprzony raj.

Uczulony
Uczulony - Superbojownik · 8 lat temu
Ja nie gram w zadne gry

--
Uczulony nie badz leniwym q.tasem by pappy

Pietafon
Pietafon - Multibojownik · 8 lat temu
:uczulony klikaj dalej, nie pier*ol

--
Oh it's Youuu! Hiiii! Go away!!!

Stalowy
Stalowy - Bojownik · 8 lat temu
:bemypenguin bo na tej mapie widać, kto jak wszechstronnego skilla ma. Ja odpadam zawsze na midrange ;)

--
Pół żartem, pół litra. Jeśli szukasz czegoś mądrego, to nie szukaj w tym poście.
Student WPiA - Wydziału Pijaństwa i Alkoholizmu

Hej, a może by tak wstawić swoje zdjęcie? To łatwe proste i szybkie. Poczujesz się bardziej jak u siebie.
Mojs - Superbojownik · 8 lat temu
Lubię tę mapę... ale wersję 2001. DE + MP5 to było coś...

dino40i4
dino40i4 - Superbojownik · 8 lat temu
miałem ace na niej i uj

Hej, a może by tak wstawić swoje zdjęcie? To łatwe proste i szybkie. Poczujesz się bardziej jak u siebie.
Gutex1 - Superbojownik · 8 lat temu
nigdy nie grałem w CS tylko widziałem jak gimby w to grają.

Hej, a może by tak wstawić swoje zdjęcie? To łatwe proste i szybkie. Poczujesz się bardziej jak u siebie.
tomcat_tc - Student prawa · 8 lat temu

Na początku tej mapy nienawidziłem, później chciałem grać tylko na niej

--
Jestem bohaterem :lasowego
Czarna lista- :gen_italia
Czy wspominałem już że jestem studentem prawa?

sKooler
sKooler - Bojownik · 8 lat temu
:dino40i4
Też miałem. W GO nawet zdarzyło mi się 1 vs. 5 w pistoletowej w trybie turniejowym ugrać, ale tylko dlatego, że jak lama przykampiłem w trupie, a chłopaki pojedynczo do mnie przychodzili. Cały mecz i tak w plecy i do tego sromotnie.

Lubię dusta, bo mając w miarę ogarnięty team mapa daje praktycznie równe szanse obu drużynom. Nie lubię dusta, bo grając na FFA w CT zwykle darłem ryja, że znowu nikt ze mną na B nie poszedł.

I dlaczego zabrakło wersji z CZ?

Swoją drogą, gracie w GO? Zacząłem od 1.5 w czasach kafejek, później ze 2 lata ciągnąłem na nsie w 1.6, dalej już miałem Steamową wersję i licznik godzin pokazuje tam trochę ponad 1000. I to już praktycznie rutyna była, żeby chwilę chociaż w ciągu dnia pograć. W GO mam 170h i chociaż przynajmniej raz w tygodniu ktoś mnie zaprasza do gry/marudzi żebym w końcu wrócił, to od 1,5 roku nie mogę się przełamać.

--
Ot, taki mały muzyczny fanpejdż, a tu kącik dla graczy.

herofan
herofan - ^^S^^u^^p^^e^^r^^b^^o^^j^^o^^w^^n^^i^^ · 8 lat temu

dino40i4
dino40i4 - Superbojownik · 8 lat temu
:skooler obbskoczone wszystkie, 1.5,6 ale tez od kafejek zaczynalem. u mnie ace to było coś co nazwałem rambo mode, mam zapisane na steam, ale nadal nie zgralem.
Biegame na pałe bo przez 3 rundy chyba nikogo nie widziałem nawet, wpierdziel był, mocny spuscilismy . W rozmowach jeszcze polewa była bo chwile wczesniej zapowiedzialem, że rushuje i mam wszystko gdzieś

No i prawie w temacie... wolę Day of Defeat :P
Ostatnio edytowany: 2016-01-25 02:29:03

Misiek666
Misiek666 - SIURBEMEDIZAPREKUNDA · 8 lat temu
Fakt jest miodna.

--

Uczulony
Uczulony - Superbojownik · 8 lat temu
Ja nie gram bo tylko boby w nia graja co innych map nie znaja

--
Uczulony nie badz leniwym q.tasem by pappy

Shameus
Shameus - Superbojownik · 8 lat temu
:dino40i4 o DoD też będzie art i filmik.

--
I am the law!

Zieelo
Zieelo - Bojownik · 8 lat temu
Moim zdaniem jedna z lepszych map w sieciowych karabinach w ogóle, ale faktem jest, że może się przejeść gdy wszyscy cisną ją, jak to ktoś napisał, "do porzygu".

Misiek666
Misiek666 - SIURBEMEDIZAPREKUNDA · 8 lat temu
Kilka map z HL2 DM (mówię o modowych) spokojnie można byłoby zaadoptować do CS-a, bo są kozackie.

--

Hej, a może by tak wstawić swoje zdjęcie? To łatwe proste i szybkie. Poczujesz się bardziej jak u siebie.
grywałem trochę w 1.6, ale bardziej się w cs'a wciągnąłem dopiero w GO. Fakt, mapa jest naprawdę genialna, ale ma parę wkurzających detali(np. long range na midzie, jak snajper z T ma szybki refleks to potrafi przez szparę w drzwiach ściągnąć kogoś z CT). Sam osobiście wolę cobble. Pozwala na trochę bardziej taktyczne rozgrywki. Niestety jest mało popularna i czasami trzeba dłuższą chwilę czekać na znalezienie kompletu graczy.
Ostatnio edytowany: 2016-01-25 15:41:41

--
Ad mortem defecatam...

kViatu
kViatu - Superbojownik · 8 lat temu
:shameus
Masz u mnie za to piwo. Masz więcej takich dzieł, uwielbiam gaming history?
Ostatnio edytowany: 2016-01-25 21:36:14

Shameus
Shameus - Superbojownik · 8 lat temu
czy mam? No mam, tak ze 20cia Jak się podobają, mogę wrzucać, tylko są nieco dłuższe. Co mam: historię CS'a, Historię TO, Historię DoD, o mapmakingu kiedyś, o szukaniu złotego środka w FPSach, o sukcesach gier (skąd się wzięła ich popularność) itd.

--
I am the law!

kViatu
kViatu - Superbojownik · 8 lat temu
:shameus
Moim zdaniem powinieneś to podesłać jako artykuł na główną. Nie dość że więcej ludzi będzie miało radochę to jeszcze superbojownika dostaniesz ;)

Shameus
Shameus - Superbojownik · 8 lat temu
a bo ja wiem jak to się robi O.o

--
I am the law!

kViatu
kViatu - Superbojownik · 8 lat temu
Na górze po prawej na żółtym pasku masz link "Prześlij nam", tam wybierasz opcję "mam dobry tekst" i po sprawie.

Shameus
Shameus - Superbojownik · 8 lat temu
masz piwo Ty. Wysłałem. A myślałem, że sami wybierają teksty...

--
I am the law!

kViatu
kViatu - Superbojownik · 8 lat temu
:shameus Nie ma za co, co to za bojownik co bojownika nie wesprze w potrzebie Tylko podrzuć też resztę albo link do strony.

herofan
herofan - ^^S^^u^^p^^e^^r^^b^^o^^j^^o^^w^^n^^i^^ · 8 lat temu
:skooler, cs 1.6 ponad 3k h, cs go ponad 1.3k h I na dokładkę, m4a1 cyrex lekko używana, awp asiimov przetestowana, awp corticera lekko używana, ak-47 jaguar lekko używany, ak47 niebieski laminat fabrycznie nowy, m4a4 x-ray lekko używany
W sumie jakby tak policzyć mój ekwipunek, to jakieś 200 funtów by się tam pewnie znalazło

sKooler
sKooler - Bojownik · 8 lat temu
:herofan
Wiem, że grasz, bo chwaliłeś się, że obstawiasz mecze skinami.
I totalnie nie czaję bawienia się w skiny, wszystko spieniężałem i wydawałem na inne gry.

--
Ot, taki mały muzyczny fanpejdż, a tu kącik dla graczy.

dino40i4
dino40i4 - Superbojownik · 8 lat temu
:herofan Ty babe sobie znajdź
:skooler ja to glupie pistolety sprzedawalem, a i tak potem nowe wpadaly. Jak mialem to nie... ale csa nie tykalem juz dawno.
Ostatnio edytowany: 2016-01-27 01:57:56
Forum > Grajdołek Mistrzów > Historia mapy de_dust2 (krótka)
Aby pisać na forum zaloguj się lub zarejestruj