Szukaj Pokaż menu
Witaj nieznajomy(a) zaloguj się lub dołącz do nas
…BO POWAGA ZABIJA POWOLI

Jak powstał „Obcy: Ósmy pasażer Nostromo”

20 475  
305   27  
Film „Obcy” miał premierę 44 lata temu. Jeden z najlepszych filmów science fiction/horrorów, którego wpływ jest widoczny do dziś. Zakulisowa historia powstania filmu jest fascynująca...


Kiedy niefortunny projekt „Dune” Alejandro Jodorovsky'ego upadł w 1976 roku, kierownik efektów specjalnych Dan O'Bannon został bez dachu nad głową. Mieszkał ze swoim kolegą, pisarzem Ronaldem Shusettem, i wspólnie wpadli na pomysł filmu science fiction/horroru. Takiego, który zmieniłby ich życie na zawsze.


O'Bannon i Shusett napisali scenariusz zatytułowany „Pamięć” (org. Memory). Zmienił się on na „Oni gryzą” (org. They Bite), a następnie na „Gwiezdna bestia” (org. Star Beast. Nie podobały im się te tytuły, a po przeczytaniu scenariusza zdali sobie sprawę, ile razy użyli konkretnego słowa: „Obcy” (org. Alien). Nikt jednak nie chciał kupić scenariusza. Walter Hill (scenarzysta „Ucieczki gangstera”) podchwycił scenariusz i chciał go wyprodukować. Następnie, w maju 1977 roku, ukazały się „Gwiezdne Wojny”. Nagle filmy science fiction stały się popularne. Fox wyprodukował „Gwiezdne Wojny”, więc wrócił do „Obcego” i natychmiast dał mu zielone światło.


Producenci – David Giler i Walter Hill – wprowadzili kilka zmian w scenariuszu. Zmienili wszystkie imiona postaci na takie, jakie widzimy teraz w filmie. Wprowadzili również postać Asha, obłudnego androida.


Na stanowisko reżysera wybrano wielkie nazwiska. Robert Altman („M.A.S.H.”) i Peter Yates („Bullitt”) odmówili. Robert Aldrich („Co się zdarzyło Baby Jane?”) sam się wycofał z projektu. Na temat facehuggera powiedział: „Umieścimy kilka rurek na twarzy faceta. I tak nikt nie będzie pamiętał”.


Będąc pod wrażeniem „Pojedynku” (1977), Fox zwrócił się do Ridleya Scotta. Scott widział „Gwiezdne Wojny” i miał kilka pomysłów na to, jak zrobić własny film science fiction. Kiedy więc Fox zwrócił się do niego, natychmiast się zgodził.

Scott wymienił trzy inne filmy, które miały na niego duży wpływ:
– „Gwiezdne Wojny” wpłynęły na projekty rekwizytów i dekoracji.
– HAL-9000 z „2001: Odysei kosmicznej” wpłynął na Matkę, komputer Nostromo.
– Przemoc z „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną” była wzorem dla horroru w „Obcym”.


Skafandry kosmiczne w stylu 2001 sprawiały problemy. Na planie było 38 stopni i obsada często mdlała. Ponadto, aby plan Space Jockey wyglądał na ogromny, aktorów zastąpiły dzieci Scotta i Dereka Vanlinta przebrane w pomniejszone wersje skafandrów. Gdy i one mdlały, dokonywano zmian w kostiumach.




Czekając na zatwierdzenie budżetu w wysokości 4,2 miliona dolarów, Scott przygotował storyboardy całego filmu, aby być już gotowym do pracy. Kiedy Fox zobaczył te storyboardy, producenci byli pod takim wrażeniem, że podwoili budżet do 8,4 miliona dolarów.





Jednak produkcja była tak duża, że w połowie zdjęć skończyły się pieniądze. Odbyło się spotkanie i dyrektor studia chciał całkowicie wycofać się z produkcji. Scott był wściekły i uderzył w stół tak mocno, że złamał sobie palec. Kontynuował swoją tyradę i dostał dodatkowe 2,6 miliona dolarów.


Pomimo ogromnej skali, większość planów zdjęciowych była niewielka, co oznaczało, że znaczną część filmu nakręcono z ręki. Dyrektor artystyczny nazywał się Roger Christian i powiedział: „Osiemdziesiąt procent Obcego zostało nakręcone na ramieniu Ridleya” – w tym „przechodzące” ujęcia z czołówki.


Kiedy kręcono sekwencję z komorą jajową, zespół rockowy The Who testował lasery do występu na scenie obok. Scott zapytał wokalistę, Rogera Daltreya, czy mógłby pożyczyć światła, które zapewniły niesamowity niebieski efekt, który widzimy w sekwencji.



Aby stworzyć napięcie, Scott poprosił Yapheta Kotto o antagonizowanie Sigourney Weaver na planie. Podczas kręcenia poniższej sceny Kotto mówił do niej: „No dalej, siostro, musisz dać mi coś więcej”, aż w końcu wypowiedziała poniższą kwestię.


Niektóre wielkie nazwiska ubiegały się o rolę Ripley. Brano pod uwagę Genevieive Bujold i Katharine Ross. Helen Mirren i Meryl Streep również brały udział w przesłuchaniach. Ridley Scott powiedział: „Meryl będzie świetną aktorką, ale Sigourney to Ripley”.

Jeden z producentów, Gordon Caroll, opowiedział poniższą historię o przesłuchaniu Sigourney Weaver do roli Ripley:

Mieliśmy przesłuchanie w Regency, ale Sigourney pomyliła hotele, więc się spóźniła. Jej agent zadzwonił do nas i błagał, żebyśmy na nią poczekali. 30 minut później usłyszeliśmy na zewnątrz kroki kogoś biegnącego sprintem w kierunku drzwi, potem zwalniającego, a następnie ciszę, poprawiała się za drzwiami. Rozległo się pukanie do drzwi, poszedłem otworzyć i tuż przede mną stała Ripley.

Scott chciał mieć kobiecą perspektywę, więc 12 sekretarek z Fox obejrzało test Sigourney Weaver. Powiedział, że wybuchła kłótnia o to, czy jest bardziej podobna do Jane Fondy czy Faye Dunaway, i wiedział, że ma swoją główną damę.

Tom Skerritt zagrał kapitana Dallasa, bo Harrison Ford odrzucił tę rolę. Po zagraniu Hana Solo obawiał się kolejnego filmu science fiction. Producenci rozmawiali również z Tommym Lee Jonesem, ale zrezygnowali po tym, jak Jones powiedział im, że chce zagrać kosmitę.


Kiedy studio zwróciło się do Skerritta, ten odmówił. Uznał, że scenariusz jest kiepski, a przy budżecie 2 mln dolarów będzie to film klasy B. Zmienił zdanie, gdy zatrudniono Scotta i powiedział: „Pojedynek był jak obraz. Pomyślałem, że jeśli ktokolwiek może sprawić, że to zadziała, to jest to Ridley”.


Wnętrzności androida Asha były połączeniem spaghetti, mleka i krążków cebuli. Kiedy Parker uderza Asha gaśnicą, ciało Asha wije się w kółko. Osiągnięto to poprzez umieszczenie aktora o wzroście 105 cm w kombinezonie w formie modelu Asha. Ridley Scott powiedział: „Spójrz na ramiona! To widać”.

Pierwszą osobą obsadzoną w roli Kane'a był Jon Finch, znany z ról szekspirowskich. Finch zachorował podczas produkcji i zdiagnozowano u niego cukrzycę. Scott powiedział, że „musiał zostać wyniesiony z planu” i zastąpił Fincha Johnem Hurtem.


O'Bannon i Shusett mieli pomysł na kosmitę terroryzującego statek, ale nie wiedzieli, jak miałby dostać się na pokład statku. Pewnej nocy Shusett obudził się zlany potem i zadzwonił do O'Bannona: „Mam to. Obcy wskakuje na twarz jednego z nich i pieprzy go!”. O'Bannon odpowiedział: „Tak! To jest ten film”.

Obaj scenarzyści przeprowadzili badania nad owadami i zainspirowali się osami Braconid, które składają jaja w gąsienicach. Powoli pomysł rozwinął się w facehuggera.


Obcy został zaprojektowany przez nieznanego wówczas szwajcarskiego artystę H.R. Gigera. Dan O'Bannon pracował z Gigerem przy „Diunie” i zabrał go ze sobą do „Obcego”. Kiedy Scott wszedł do studia, pokochał prace Gigera – zwłaszcza jego książkę „Necronomicon” – i zatrzymał go przy filmie.


Kiedy Giger wysłał swoje projekty facehuggera, amerykańskie służby celne były tak zaniepokojone, że je zatrzymały. Dan O'Bannon musiał udać się na lotnisko LAX, aby przekonać ich, że są one przeznaczone do horroru. Celnik, z którym spotkał się O'Bannon, opisał obrazy jako „odrażające”.


Pierwotnie w pełni wyrośnięci kosmici mieli być przezroczyści, a ich głowy pełne robaków. Było to jednak zbyt trudne do zrealizowania. Pierwotnie Obcy zaprojektowany przez Gigera miał oczy. Poprosił jednak o ich usunięcie, gdy zespół odpowiedzialny za efekty zaczął go budować.

Jak powstał Obcy:
– Przednia część głowy Obcego została wykonana z odlewu prawdziwej ludzkiej czaszki.
– Śluz, który kapie z ust Obcego, był żelem K-Y.
– A rozdrobnione prezerwatywy zostały użyte do stworzenia ścięgien na szczękach kosmity.


Potrzebując aktora, który włożyłby gumowy kombinezon, ogłoszono casting. Peter Mayhew, który zagrał Chewbaccę w „Gwiezdnych Wojnach”, był brany pod uwagę, ale rola ostatecznie przypadła mierzącemu 216 cm grafikowi o imieniu Bolaji Badejo. Został on odkryty w londyńskim pubie przez dyrektora castingu.


Fox otrzymał pozew sądowy od pisarza o nazwisku A.E. van Vogt. Napisał on w 1939 roku opowiadanie science fiction zatytułowane „Discord In Scarlet”, w którym obcy wchodzi na pokład statku kosmicznego i zaczyna wszczepiać jaja do brzuchów załogi. Spór został rozstrzygnięty poza sądem.

Scott pierwotnie chciał, by muzykę skomponował Isao Tomita – pionier muzyki elektronicznej. Fox chciał bardziej uznanego i rozpoznawalnego nazwiska. Studio naciskało na Johna Williamsa, ale Scott zgodził się na Jerry'ego Goldsmitha. Scott i Goldsmith przez cały czas byli skłóceni. Scott uważał, że pierwsza kompozycja Goldsmitha była zbyt ekstrawagancka i chciał czegoś minimalistycznego. Finalnie wykorzystał część symfonii nr 2 Howarda Hansona, co zirytowało Goldsmitha.


Napisy otwierające film zostały zaprojektowane przez legendarnego projektanta Saula Bassa. Pierwotnym pomysłem był tytuł wykonany z ciała i kości, ale kiedy Scott objął fotel reżysera, uznał ten pomysł za zbyt obrzydliwy.


Na mostku statku obcych znajduje się ogromna szkieletowa postać siedząca na krześle – Space Jockey. Studio stwierdziło, że scenografia jest zbyt droga. Artysta koncepcyjny Ron Cobb przekonał ich jednak, aby go zachować, mówiąc, że jedno ujęcie sprawia, że film wygląda drogo, a nie jak film klasy B.

W scenariuszu stwierdzono, że jaja zostały znalezione w starożytnej strukturze przypominającej piramidę. Tak więc komora z jajami obcych nie znajduje się na statku kosmicznym – jest w strukturze, a kiedy załoga schodzi do komory, przenosi się ze statku do struktury.

Być może najbardziej znaną sceną jest chestburster. Ekipa stworzyła mechaniczny tors, a John Hurt leżał pod stołem z wystającą głową i ramionami. Tors był wypełniony zwierzęcymi wnętrznościami i działkiem pneumatycznym, które wypychało kukiełkę kosmity spod stołu.


Nikt z obsady nie wiedział o chestbursterze. Przerażone spojrzenie Lambert było prawdziwą reakcją aktorki Veroniki Cartwright. Sigourney Weaver powiedziała, że myślała, że Hurt naprawdę umiera. A Yaphet Kotto wrócił tej nocy do domu i zamknął się w łazience na cztery godziny.

Scott chciał zupełnie innego zakończenia. Zamiast Ripley wystrzeliwującej Obcego w kosmos – wbija on rękę w jej maskę i odrywa jej głowę. Następnie siada na jej krześle i głosem kapitana Dallasa mówi: „Wylogowuję się, mam nadzieję, że sieć mnie znajdzie”.

Fox nie był zadowolony z tak przygnębiającego zakończenia. Słysząc, co zaplanował Scott, dyrektor studia przyszedł na plan i powiedział Scottowi, że zostanie zwolniony, chyba że kosmita umrze. Sam Scott przyznał później, że aktualne zakończenie filmu jest lepsze.

3

Oglądany: 20475x | Komentarzy: 27 | Okejek: 305 osób
Najpotworniejsze ostatnio
Najnowsze artykuły

05.10

04.10

Starsze historie

Sprawdź swoją wiedzę!
Jak to drzewiej bywało