Oto jak kręcono scenę zdobywania plaży Omaha w „Szeregowcu Ryanie”
Scena otwierająca film „Szeregowiec Ryan” to jedna z najbardziej intensywnych w całej historii kina. Jest również jedną z najlepszych scena batalistycznych, jakie mogliśmy oglądać na wielkim ekranie. Oto jak udało się osiągnąć ten niesamowity efekt.
#1.
Sektor Omaha na plaży w Normandii, gdzie odbyło się lądowanie sił aliantów w trakcie pamiętnego „D-Day” jest w rzeczywistości terenem historycznym i chronionym ze względu na swój charakter. Zdjęcia do filmu musiały więc odbyć się gdzie indziej. Padło na plażę Curracloe w Wexford (Irlandia).
#2.
Całość została sfilmowana w zaledwie 15 dni, jednak w zdjęciach brało udział łącznie 1500 statystów.
#3.
Niemal 1000 z nich stanowiły siły rezerwy irlandzkiej armii.
#4.
Projektantka kostiumów - Joanna Johnston - odtworzyła łącznie 3000 strojów. Odnalazła firmę, która produkowała oryginalne buty, jakie nosili amerykańscy żołnierze i zamówiła u nich 2000 par.
#5.
Steven Spielberg w rzeczywistości nie był jedynym reżyserem w tym filmie.
#6.
Pomagał mu również były wojskowy w stopniu kapitana, Dale Dye. Przed zdjęciami ostro przećwiczył całą obsadę aktorską. Przeszli intensywny trening szkoleniowy, który miał lepiej przygotować ich do roli.
#7.
„Wcielaliśmy się w rolę facetów, którzy są zmęczeni i nieszczęśliwi... nie moglibyśmy tego zrobić, nie przechodząc przez coś takiego, co zafundował nam Dale Dye”.
Takich słów użył Tom Hanks, kiedy w jednym z wywiadów opowiadał o obozie szkoleniowym.
Takich słów użył Tom Hanks, kiedy w jednym z wywiadów opowiadał o obozie szkoleniowym.
#8.
Wielu żołnierzy w trakcie ataku na plażę zginęło przez utonięcie lub zostało zastrzelonych jeszcze w wodzie. Te sceny kręcono za pomocą dźwigu, który opuszczał aktorów i statystów do morza.
#9.
Polski operator filmowy - Janusz Kamiński - pomagał Spielbergowi osiągnąć ostateczny, ziarnisty i mało ostry wygląd scen. Osiągnięto to dzięki pozbyciu się specjalnej powłoki ochronnej z obiektywów kamer.
Dodatkowo montażyści (korekcja kolorów) poddali negatywy dodatkowemu procesowi chemicznemu, który miał wydobyć z nich jeszcze więcej barw.
Dodatkowo montażyści (korekcja kolorów) poddali negatywy dodatkowemu procesowi chemicznemu, który miał wydobyć z nich jeszcze więcej barw.
#10.
No i wreszcie użyto migawek o kącie 45 i 90 stopni, zamiast używać klasycznych migawek o kącie 180 stopni. Dzięki temu udało się usunąć charakterystyczne rozmycie w ruchu w scenach akcji.
#11.
To wszystko sprawiło, że wybuchy - takie jak ten - stały się nawet jeszcze bardziej realistyczne i przerażające dla widza.
#12.
Wszystko - od kropli deszczu po kawałki wszechobecnego piachu - stało się jeszcze bardziej wyraźne.
#13.
Aby uchwycić sceny takie jak na przykład ostrzeliwanie oddziałów amerykańskich przez niemieckie gniazda karabinów maszynowych, trzeba było trwających całą noc przygotowań. Spece od efektów specjalnych umieszczali malutkie ładunki w piasku, które następnie detonowano, aby przypominały one uderzające w piasek kule.
#14.
Filmowcy mieli tylko dwie szanse (ludzie od efektów umieszczali w piasku po dwa zestawy ładunków), aby nagrać wszystko jak trzeba. W przeciwnym razie trzeba było poświęcić kolejną noc na przygotowania.
#15.
Ludzie od efektów specjalnych montowali w broni specjalne nadajniki sygnału, który był odbierany przez ładunki umieszczone w strojach czy w piasku. Brano pod uwagę nawet odległość, w jakiej cel znajdował się od karabinu. Im większa, tym stosowano większe opóźnienia dla sygnału.
#16.
Dla małych odległości ładunek detonował się niemal od razu.
#17.
Dla większych odległości stosowano odpowiednie opóźnienie.
#18.
Warto pokreślić to jeszcze raz! Wszystkie sceny, kiedy Niemcy ostrzeliwali aliantów lądujących na plaży, nakręcono w zaledwie dwóch próbach.
#19.
Jeśli chodzi o stronę dźwiękową sceny, Spielberg postanowił całkowicie zrezygnować z muzyki. Surowe dźwięki towarzyszące bitwie tylko podkreślały panujący dookoła terror. Włączano w to sceny, kiedy głównemu bohaterowi (Tom Hanks) dzwoniło w uszach.
#20.
Projektant dźwięku Gary Rydstrom chciał odtworzyć uczucie bycia ogłuszonym przez wybuch. W trakcie charakterystycznych momentów „dzwonienia w uszach” nagrywał dźwięki oceanu przez długą rurkę, aby w ten sposób uczynić wszystko możliwie jak najbardziej naturalnym.
#21.
Dodano również gwizdek do momentu, kiedy Hanks wracał do rzeczywistości.
#22.
Ludzie od efektów specjalnych wykorzystali tysiące manekinów porozrzucanych po plażach i wylali na nie setki litrów sztucznej krwi. Do tych scen wykorzystano również statystów po różnego rodzaju amputacjach.
#23.
Spielberg nie zawsze perfekcyjnie układał każdą ze scen.
#24.
Często chciał, aby tempo akcji było nadawane poprzez odpowiedni ruch i odpowiednie ustawienie kamery.
#25.
Chciał w ten sposób ukazać cały chaos towarzyszący lądowaniu w Normandii.
Trzeba przyznać, że Spielberg i Hanks odwalili kawał świetnej roboty, tworząc jedną z najlepszych scen bitewnych w całej historii kina.
Trzeba przyznać, że Spielberg i Hanks odwalili kawał świetnej roboty, tworząc jedną z najlepszych scen bitewnych w całej historii kina.
Oglądany:
74549x
|
Komentarzy:
36
|
Okejek:
401
osób
Najpotworniejsze ostatnio
Najnowsze artykuły
19.04
- Najdziksze newsy tygodnia – Oburzona madka dostała mandat, bo jej dziecko sikało w krzakach (106)
- Najmocniejsze cytaty – Co powiedzieć, żeby stracić pracę? (126)
- Klient twierdzi, że napełnienie zbiornika paliwa zajmuje 10 minut – Niecodzienne problemy, z jakimi spotykają się mechanicy samochodowi (129)
- Zatrzymane w kadrze – Kot, który wiedział (78)
- Brałem udział w konferencjach klimatycznych i powiem wam, jak to wygląda od środka (61)
- Architekt płakał, jak projektował, czyli najgorsze z najgorszych wnętrz znalezionych w internecie XV (81)
- Świetny film Guya Ritchiego nie trafi do kin w Polsce – Filmoteka Joe Monstera (28)
- Uliczna strzelanina między gangiem a amerykańskimi Rangerami – zwycięzca mógł być tylko jeden (28)
- 10 rzeczy codziennego użytku, które powinieneś wyrzucić (87)
- Zwierzę z wbudowanym peryskopem. 7 ciekawych faktów na temat żyraf (12)
- Sztuczki, jakich używa profesjonalny fotograf, by uzyskać niesamowite zdjęcia II (12)
- Patrzenie się na te zwierzaki grozi poprawą humoru na resztę dnia (12)
- Nie ma to jak ruchome obrazki z fajnymi dziewczynami (60)
- 12 zaskakujących faktów o kobietach (43)
- Może trudno w to uwierzyć, ale to są prawdziwe zdjęcia (42)
- Czy bycie piratem było naprawdę tak fantastyczne, jak ukazują nam to w filmach? (45)
18.04
- Faktopedia – Jak nazywano kiedyś zespół Downa (227)
- Największe obciachy – Cała Polska mogła czytać, jak polityk niszczy swoją karierę (148)
- Śrubki M2 są przereklamowane – Pracownicy serwisów pokazują, z czym borykają się na co dzień (243)
- Pośrednik nieruchomości z Warszawy to inny stan umysłu – Demotywatory (464)
Sprawdź swoją wiedzę!
Jak to drzewiej bywało
Dobra, dobra. Chwila. Chcesz sobie skomentować lub ocenić komentujących?
Zaloguj się lub zarejestruj jako nieustraszony bojownik walczący z powagą