Joe Monster
Szukaj Pokaż menu
Witaj nieznajomy(a) zaloguj się lub dołącz do nas
…NIECODZIENNIK SATYRYCZNO-PROWOKUJĄCY

7 epickich gier starszej daty, które najprawdopodobniej pominąłeś, ale całkiem niesłusznie

94 043  
252   110  
Większość z nas kojarzy Settlersów, Diablo, czy Baldur's Gate'a. Jednak co z ciekawymi produkcjami przeoczonymi gdzieś między różnymi czasopismami komputerowymi?

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę
Czyli dziś podzielę się grami, które moim zdaniem posiadają "to coś"...

Starmageddon 2: Project Freedom

Ocena: 8,5/10 (513 głosów)
Gatunek: Symulacyjne
Premiera: Maj 2004

W grze Starmageddon 2 gracz wciela się w pilota myśliwca klasy "Epsilon" pracującego dla korporacji Project Freedom. Korporacja walczy z Galactic Enterprises i Solar Brotherhood (frakcja piracka) o dominację nad potencjalnymi koloniami. Jednak do wrogów dochodzą również obcy z okolic Aldebarana.

Myśliwiec prowadzi się intuicyjnie, a jego uzbrojenie, pancerz i szybkość można ulepszać (zmiany są widoczne). Muzyka zaś jest charakterystyczna dla czasów, w których powstała ta gra ( [1] [2] [3]).

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę


American Conquest (wraz z dodatkiem Fight Back)

Ocena: 8,6/10 (971 głosów)
Gatunek: RTS
Premiera: Luty 2003

Jest to gra twórców Cossacks: European Wars. Dzieje się ona w czasach od odkrycia Ameryki do końca wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych.

Polega ona na budowaniu własnej osady i zniszczeniu przeciwnika. Zbieramy drewno, budujemy kopalnie i tworzymy żywność, aby osiągnąć nasz cel. Aby stworzyć żołnierza, wysyłamy robotnika do odpowiedniego budynku. Jeżeli robotnicy nie są osłaniani przez żołnierzy, wrogie jednostki mogą ich przejąć. Największym plusem jest liczba i różnorodność występujących tu nacji:

1. Nacje europejskie (Hiszpanie, Portugalczycy, Francuzi, Brytyjczycy, Holendrzy, Rosjanie i Niemcy) potrafią wybudować największe osady i fortece, korzystają zarówno z drewna jak i z minerałów, a ich jednostki należą do najsilniejszych (zarówno lądowe jak i morskie). Również nacje te mają najwięcej dostępnych ulepszeń.

2. Północni Indianie (Irokezi, Huroni, Haida, Delawer) potrafią szybko budować swoje osady, korzystają jedynie z drewna, a żywność pozyskują z upraw i łowiectwa. Również w błyskawicznym tempie pozyskują obywateli i równie szybko szkolą żołnierzy. Nie są w stanie jednak budować fortec, a w starciach z dużymi europejskimi armiami najczęściej uciekają. Za to mogą atakować wrogie budynki podpalając je strzałami. Wyjątkami są:
- Siuxowie: nie budują farm, lecz potrafią polować na zwierzynę. Ich wojska polegają jedynie na konnicy.
- Pueblosi: większość budowli zastępują pueblo, które służy jednocześnie za twierdzę.
3. Indianie Ameryki łacińskiej (Majowie, Aztekowie, Inkowie) mogą budować wieże i fortece oraz kopalnie. Stanowią kompromis pomiędzy Indianami z Północy i Europejczykami.

Praktycznie każda z tych nacji ma inaczej wyglądające budynki i jednostki.

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

Sea Dogs

Ocena: 8,6/10 (1909)
Gatunek: Gra o facecie w statku
Premiera: Grudzień 2000

Nazywasz się Nicholas Sharp. Po pożegnaniu z matką wypływasz, aby dostarczyć ładunek prochu podczas wojny hiszpańsko - angielskiej, jednak wrogie okręty niszczą twoją barkę i biorą cię w niewolę. Po pewnym czasie udaje Ci się uciec na kolonialną wyspę Highrock. Stajesz się korsarzem po stronie Anglii.

W tej grze możesz poruszać się po południowych Karaibach, podzielonych między Anglię, Hiszpanię, Francję i rejonach nieoficjalnie zarządzanych przez piratów. Na początku pływasz pod angielską banderą, jednak możesz stanąć po której stronie chcesz. Wszystkie frakcje mają własne misje fabularne i gwarantują pełne ukończenie gry.

Możesz kupować statki, werbować załogę i różnych weteranów, handlować, dokonywać abordaży oraz łupić miasta.

Muzyka w tej grze została skomponowana przez Jurija Potejenko i odegrana przez rosyjską orkiestrę ( [1] [2] [3]).

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

Alien Nations 2

Ocena: 8,6/10 (1231 głosów)
Gatunek: RTS
Premiera: Czerwiec 2001

Jest to gra, której głównym celem jest budowa i rozwój miasta. Za pomocą laboratorium opracowujemy nowe budynki i sposoby na wytwarzanie zasobów (np. będziemy mogli wytwarzać taczki dla tragarzy oprócz desek w tartaku), a gdy skończymy wszystkie badania cywilne, przemysłowe i wojskowe możemy wejść w nową erę, pozwalającą na nowsze badania (aż do III ery).

Swoich mieszkańców można podzielić na dwie kategorie - pracowników i opiekunów (zawsze różni ich płeć):
- Pracownicy muszą zostać wyszkoleni w szkole na dane stanowisko. O ile ich nikt nie zabije to będą pracować w tym zawodzie cały czas. O południu muszą iść do gospody na posiłek, a resztę dnia spędzają w pracy.
- Opiekunowie w wolnej chwili zbierają owoce z dzikich drzew i krzewów oraz nie mogą zostać zaatakowani. Wieczorem idą do świątyń, a po I erze udają się dodatkowo na targ po surowce luksusowe.

Jedynymi jednostkami, którymi możemy sterować są wojownicy werbowani w twierdzach. Dobrze rozwinięty jest mechanizm handlu, do wyboru mamy trzy zupełnie inne rasy - Amazonki, Pimmonów i Sajikisów. Podczas I ery wszystkie rasy spożywają wodę, ryby, mięso i chleb, a później mają coraz większe potrzeby - żądają np. ciasta czy kiełbas. Jednak trzeba też wytwarzać dobra specyficzne dla rasy, którą się wybrało (np. Sajikisowie potrzebują napojów energetycznych z jadu węży, Amazonki mydła, a Pimmonowie soku z grzybów). Oczywiście do budowy odpowiednich zakładów produkcyjnych z czasem nie wystarcza tylko drewno i kamień, potrzeba też desek i stali. Każda z nacji ma też swoje zalety - przykładowo Pimmonowie mogą tworzyć nawóz w kompostowniku, który pomaga przy wzroście zboża.

Zbyt mała liczba gospód i targowisk oraz brak ich zaopatrzenia skutkuje niezadowoleniem nieobsłużonych pracowników. Ich zdrowie spada, mogą opuścić krainę, umrzeć lub zostać przestępcami. Jeśli wybudujemy zbyt mało świątyń, możemy rozgniewać bogów, którzy są w stanie zesłać na nas zarazę. Im dalsza era, tym więcej dóbr musimy dostarczyć do gospód i targów. Dlatego najważniejsze jest dobre dysponowanie zasobami i obywatelami - należy produkować optymalną ilość jedzenia, surowców oraz wyszkolić wystarczająco dużo tragarzy. Jeśli nie uda nam się wyważyć wszystkich czynników, będzie słabo - zbyt wolny rozwój oznacza kryzys demograficzny... zresztą zbyt szybki też, bowiem nie mamy bezpośredniego wpływu na rozmnażanie się naszych mieszkańców. Ta gra wbrew pozorom należy do tych trudniejszych.

Specyficzną muzykę gry Alien Nations 2 ( [1] [2] [3] [4] [5]) napisał kompozytor tworzący utwory dla serii Hitman i Assasin's Creed.

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę
Amazonki

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę
Sajikisi

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę
Pimmonowie

Lionheart : Legacy of the Crusader

Ocena: 8,5/10 (2295 głosów)
Gatunek: cRPG
Premiera: Sierpień 2003

Minęło 400 lat od Wielkiego Kataklizmu (Rozdarcia), który nastąpił podczas wyprawy krzyżowej z 1192 roku. Ryszard Lwie Serce zgodził się na prośbę doradcy, aby złożyć w ofierze saraceńskich jeńców, żeby pokonać innowierców - jednak była to część mrocznego rytuału. Świat został zaatakowany przez mroczne bestie, a część ludzi i zwierząt zostały wymieszane ze sobą. Aby obronić się przed nowym zagrożeniem król Ryszard zawiązał sojusz z muzułmanami.

Głównym miejscem wydarzeń jest serce ówczesnego świata - Barcelona. Znajduje się tam najwięcej misji oraz różnych kupców (od zbrojmistrza po chińskiego handlarza różnościami). Używanie mrocznej magii jest zakazane (w przeciwieństwie do heretyckiej Anglii), a miasta pilnuje inkwizycja. Im dalej oddalamy się od miasta tym bardziej wkraczamy w niebezpieczne obszary (np. do obozu Mongołów, którzy przestali być ludźmi w wyniku Rozdarcia) Jednak gra dłuży się podczas wykonywania późniejszych wątków fabularnych, które znajdują się we wcześniej niedostępnych obszarach.

Głównym atutem jest specyficzny klimat i oryginalna muzyka ( [1] [2] [3]). Nasza postać w przeciągu rozgrywki może spotkać np. Da Vinciego, Machiavellego, Galileusza, czy Corteza. Świat gry składa się z ośmiu obszarów (przykładowo: Barcelona, Montpellier, Pireneje) podzielonych na 80 lokacji. Lionheart nie jest przepełniony magicznymi stworzeniami i czarodziejstwami, raczej balansuje pomiędzy dwoma gatunkami.

Tworząc postać można wybrać pomiędzy czterema rasami, które mają wpływ na rozgrywkę - różnią się statystykami, specjalnymi umiejętnościami i relacjami z różnymi postaciami, np. inkwizycja bardziej szanuje "czystego" człowieka niż mieszańca. Do wyboru jest też jeden z trzech duchów, które będą towarzyszyć graczowi (duch pokojowy, wojowniczy i demoniczny). Do dyspozycji grającego jest również kilka rodzajów magii i umiejętności oraz profitów zdobywanych z czasem. Na samym początku wybiera się też wady i zalety awatara.

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

Divine Divinity

Ocena: 8,7/10 (1647 głosów)
Gatunek: cRPG
Premiera: Sierpień 2002

Cała kraina popada w chaos. Wioska uzdrowicieli została otoczona przez orków, którzy również zaczęli szturmować ludzkie wioski i twierdze. Krasnoludy i elfy zaraz rzucą się na siebie, a na tronie siedzi archetyp Joffreya z Gry o Tron. Wiadomo, że mroczne siły zaczynają wpływać na te ziemie, lecz większość mieszkańców pozostaje bezradna...

Jest to gra, która tworzy dobrą atmosferę za pomocą grafiki i muzyki ( [1] [2] [3] [4] [5]), a fabuła jest ciekawa. Gracz szybko nawiązuje więź z różnymi charakterami i stara się wypełnić wszystkie misje jak najlepiej. W świecie gry znajduje się też wiele lokacji wartych zwiedzenia oraz kilka śmiesznych wstawek charakterystycznych dla studia Larian (takich jak szkielety zastanawiające się nad swoją egzystencją).

Do wyboru mamy sześć postaci dzielących się na trzy klasy - wojowników, magów i złodziei. Jednak w trakcie gry możemy dowolnie ulepszać naszą postać, więc początkowy wybór nie ma dużego wpływu na dalszą grę. Tak jak Lionheart, Divine Divinity nie jest przesiąknięty magią i fantasy do szpiku kości.

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

Severance: Blade of Darkness

Ocena: 8,7/10 (1938 głosów)
Gatunek: Nawalanka
Premiera: Luty 2001

Klimat tej gry łączą motywy gotyckie, perskie, egipskie, chrześcijańskie i muzułmańskie i hinduskie. Również ciekawa jest muzyka ( [1] [2] [3] [4] [5])

Mamy kontrolę nad każdym ciosem, który zadajemy - może pójść od góry, z dołu, prawej lub lewej strony. Wraz z czasem odblokowujemy specjalne kombinacje, które pozwalają nam skuteczniej i efektowniej zabić naszych wrogów. Każda z broni ma również combo przypisane tylko sobie, które jest znacznie silniejsze od uniwersalnych. Walka z przeciwnikami jest ciężka i wymaga umiejętności (chyba że przechodzisz grę piąty raz).

Do wyboru mamy cztery postaci: rycerza, krasnoluda, barbarzyńcę i poszukiwaczkę. Każdy z nich ma 13 broni przypisanych tylko ich specyficznej klasie (barbarzyńca nie może skutecznie walczyć bronią rycerza i vice versa), oraz 4 bronie specjalne (ognista, wampirza, lodowa i trująca). Rycerz walczy jednoręcznymi mieczami i buławami, krasnolud jednoręcznymi toporami i maczugami, barbarzyńca preferuje broń dwuręczną, a poszukiwaczka broń dwuręczne... kije. Tarcze szybko ulegają zniszczeniu, lecz w tej grze zablokowanie ciosu oponenta jest bardzo przydatne.

Przeciwko nam staje 25 różnych i ciekawych rodzajów wrogów, możemy użyć ponad 100 specyficznych broni i ponad 100 przedmiotów, które da się podnieść i nimi zaatakować (lub rzucić). Za broń może nam służyć też odcięta wcześniej kończyna któregoś z awanturników, który stanął nam na drodze.

Dużym plusem jest też znaczna liczba dobrze wykonanych modów, które pozwalają nam dłużej cieszyć się grą. Niektóre z nich pozwalają nam grać dotychczasowymi przeciwnikami, lub dodają nowe układy.

System cieni z Blade of Darkness był używany przez następne dziesięć lat w wielu produkcjach, a wiele odgłosów z tej gry można było usłyszeć w różnych
produkcjach filmowych, gdyż autorzy nie zastrzegli sobie praw do dźwięku np. do tego.

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę
Przykładowa lista broni wraz z przypisanymi specjalnymi kombinacjami
7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę
Krasnolud

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę
Barbarzyńca

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę
Poszukiwaczka


7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę
Rycerz


7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę
Ręka orka trzymana przez rycerza

7 nieoczywistych gier starej daty, które zasługują na uwagę

Źródła: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Oglądany: 94043x | Komentarzy: 110 | Okejek: 252 osób

Dobra, dobra. Chwila. Chcesz sobie skomentować lub ocenić komentujących?

Zaloguj się lub zarejestruj jako nieustraszony bojownik walczący z powagą
Najpotworniejsze ostatnio
Najnowsze artykuły
Jak to drzewiej bywało