JoeMonster.org

Pokaż menu
Szukaj
 
Witaj nieznajomy(a) zaloguj się lub dołącz do nas
…BO POWAGA ZABIJA POWOLI

Jak powstają wielkie rzeźby z brązu? Dość zaskakujący proces

69 651  
321   22  
Pomniki widujemy na co dzień, zwykle tak wtopiły się w krajobraz, że nawet o nich nie pamiętamy. Ale jak powstają? Ile trwa przygotowanie takiej rzeźby? Opowie o tym syn jednego z rzeźbiarzy zajmującego się tworzeniem pomników z brązu.

#1. Taki będzie efekt końcowy - stadko bizonów


#2. Inny projekt - dorodny łoś



#3. Pomnik byka z rodeo



#4. Najpierw powstaje ogólny szablon, aby artysta i zleceniodawca mogli porozumieć się, czego dokładnie chcą



#5. Następnie na podstawie małej makiety powstaje rama, która będzie wewnątrz rzeźby i na której rzeźba będzie się opierała



#6. Ramę okleja się styropianowymi blokami, które zostaną wyrzeźbione na wymagany kształt



#7. Na bloku z grubsza rysuje się sylwetkę rzeźby, tutaj bizona



#8. I wycina się nadmiar materiału, a tam gdzie trzeba dokłada dodatkowe porcje styropianu



#9. W czasie prac ciągle dokonuje się pomiarów, aby rzeźba była symetryczna i w odpowiedniej skali



#10. Prawie gotowe



#11. Teraz kolej na właściwe rzeźbienie - styropian okleja się cienką warstwą gliny, w której rzeźbi się szczegóły. Dzięki zastosowaniu styropianu potrzeba niedużo gliny



#12. Prawie skończony pierwszy bizon



#13. Odrysowywanie sylwetki cielaka



#14. Skończony gliniany cielak i jego makietka



#15. Początek prac nad kolejnymi dwoma bizonami



#16.



#17.



#18. Wykończona rzeźba okładana jest wieloelementową formą



#19. Kiedy gotowe są wszystkie bizony i formy dla nich, całość wysyłana jest do odlewni



#20.



#21. Zdjęcia, na podstawie których powstaną rzeźby



#22. W odlewni formy napełniane są ciekłym brązem



#23. Odlane części rzeźby, które później zostaną zespawane



#24. Każda część bizona powstawała z oddzielnej formy, teraz są spawane w całość



#25. Rzeźba w środku jest pusta. Odlewanie pełnej pochłonęłoby astronomiczne ilości brązu... i swoje by ważyła



#26. Po zespawaniu rzeźba z grubsza jest gotowa, teraz wraca do rzeźbiarza, który musi dokończyć dzieła



#27. Wygładzanie i usuwanie zbędnych nadlewów i śladów spawania przez piaskowanie



#28. Połysk znany z brązowych pomników nadawany jest przez patynę nakładaną sprayem



#29.



#30. Aby chemikalia porządnie wniknęły w metal, całość opala się nagrzewnicą



#31. Gotowe stadko - wykonanie całości zajęło... 5 lat!



#32. Łoś ze zdjęcia #2 powstał już z wykorzystaniem nowoczesnej technologii wydruku 3D pianki. Nietrudno zgadnąć, że oszczędza to wiele czasu



#33. Połączone wydruki gotowe do oklejania gliną. Łoś jest o 50% większy od żywego egzemplarza



#34. Stelaż, z którego powstaną łopaty



#35. Rzeźbienie w glinie posiłkując się zdjęciami łosi



#36. Łoś gotowy do nakładania form



#37. Szczegóły przygotowywania form - najpierw rzeźba dzielona jest na sekcje przy pomocy sztywnej taśmy



#38. Na tak przygotowany wzór nakłada się płynną gumę, która ułatwia zdjęcie form



#39. Następnie każda sekcja jest wypełniana indywidualnie substancją podobną do gipsu, po zaschnięciu utworzy ona formy



#40. Numerowanie form ułatwia późniejszy montaż całości



#41. Łopaty wykańczane są oddzielnie od reszty łosia



#42. Tak wyglądają formy przygotowane do wysyłki do odlewni



#43. Warsztat rzeźbiarza - dziesiątki modeli, prac w toku i niedokończonych projektów


Oglądany: 69651x | Komentarzy: 22 | Okejek: 321 osób

Dobra, dobra. Chwila. Chcesz sobie skomentować lub ocenić komentujących?

Zaloguj się lub zarejestruj jako nieustraszony bojownik walczący z powagą
Najpotworniejsze ostatnio
Najnowsze artykuły
Jak to drzewiej bywało